home loginzoek profiel

Jachttraining.nl :: Bekijk onderwerp - DCM
 Index 
 Zoeken   Forumregels   Profiel   Prive bericht   FAQ 
« Babbelbox
Auteur Bericht
Ludmilla
moderator
moderator

BerichtOnderwerp: DCM
Geplaatst: Za 30 Jan, 2010 7:41 am
Reageer met quote

Afgelopen woensdag heb ik, naar aanleiding van gedragsveranderingen, een hart-echo laten maken bij Merel - mijn oudste hondje en een dochter van Indra - door de enige Nederlandse veterinair cardioloog (Universiteitskliniek Utrecht).
De echocardiografische bevindingen passen bij het beeld van een dilaterende cardiomyopathie (DCM), de hartspierziekte waaraan Indra op 9 december 2009 overleed.
Om een eventuele progressie van de echocardiografische afwijkingen vast te kunnen stellen (waarbij de waarschijnlijkheidsdiagnose een definitieve kan worden), wordt over enige tijd opnieuw een hart-echo gemaakt.

Ik ben er Indraatje aan verloren, dat is nog maar net geleden en nu gaat ook haar eerstgeborene en allerbeste vriendin, mijn droomhondje, onze onbekommerde kruinemans en grote clown, lijden aan DCM. Ze is onlangs 2 jaar geworden.
Ik kan niet omschrijven hoe veel verdriet en letterlijk 'pijn' dat me doet. Ik ben kapot.

Tegenover DCM ben ik volkomen machteloos. Het is een ongeneeslijke en dodelijke ziekte met van begin tot eind een volkomen onvoorspelbaar verloop.
Het enige wat ik doen kan is bekendheid geven hieraan, vragen om stil te staan bij wat er gebeurt, in de hoop dat tijdig rekening gehouden wordt met een erfelijke variant en zo voorkomen wordt dat deze verschrikkelijke ziekte een even grote plaats in gaat nemen als kanker al doet binnen het ras.

Meer info vinden jullie op m'n site. Daar heb ik een dag of 10 geleden ook een pagina gepubliceerd over DCM bij de Flatcoated.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht Verstuur mail Bekijk de homepage
ranetje
moderator
moderator

BerichtOnderwerp:
Geplaatst: Za 30 Jan, 2010 6:34 pm
Reageer met quote

Ludmilla, ik ben er stil van, wat een drama.
Ik kan niet veel meer dan je heel veel sterkte wensen
Ebbes
voorjager
voorjager

BerichtOnderwerp:
Geplaatst: Za 30 Jan, 2010 6:36 pm
Reageer met quote

Het zit je niet mee hé..................
Ludmilla sterkte!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht
drentlover
forum-trainer
forum-trainer

BerichtOnderwerp:
Geplaatst: Za 30 Jan, 2010 6:39 pm
Reageer met quote

O nee toch, ik kan je ook alleen maar heel veel sterkte wensen.
twee
voorjager
voorjager

BerichtOnderwerp:
Geplaatst: Za 30 Jan, 2010 6:42 pm
Reageer met quote

Ludmilla, ik post niet veel hier op het forum maar lees wel alles.
Ik vind het verschrikkelijk wat jij nu door moet maken met jouw honden.
Wat een afschuwelijke ziekte heeft jouw honden getroffen.
Ik vind het heel goed van je dat je hier zo open over bent.

Ik wil je heel, heel veel sterkte wensen.
Naar boven
Maximus1988
nieuw lid
nieuw lid

BerichtOnderwerp:
Geplaatst: Zo 31 Jan, 2010 12:21 am
Reageer met quote

Ik kan me nog niet voorstellen dat je je hond verliest, maar het moet het vreselijkste zijn dat je kan meemaken. Jammergenoeg blijf je niet gespaard van een tweede ongeluk. Maar het siert je dat je desondanks het probleem van deze ziekte onder de aandacht wil brengen ter bescherming van zo'n mooi ras.

Veel sterkte
Naar boven
Jachtpoedel
nieuw lid
nieuw lid

BerichtOnderwerp:
Geplaatst: Zo 31 Jan, 2010 10:03 am
Reageer met quote

Wat ben jij in een verschrikkelijke nachtmerrie belandt! En wat ga je er dapper mee om, petje af, hoor! Knap dat je, ondanks je enorme verdriet, zoveel moeite steekt in voorlichting rondom, en tegengaan van uitbreiding van de ziekte. Hierdoor is het overlijden van Indra, en het lijden van Merel nu, aan deze ziekte, dan niet helemaal zinloos geweest.... maar ja, schrale troost, natuurlijk!

Heel veel sterkte ermee en ik hoop dat jij en Merel toch nog een hele tijd van elkaar kunnen genieten.

Groetjes, Carin
Daphne
hulptrainer
hulptrainer

BerichtOnderwerp:
Geplaatst: Di 02 Feb, 2010 10:34 am
Reageer met quote

Ludmilla, wat een ontzettend naar bericht zo snel na het afscheid van Indra. Ik hoop dat jullie nog een tijdje samen wordt gegund.

Ik hoop dat jouw publicaties over DCM er aan bij zullen dragen dat fokkers van FR's zodanige maatregelen gaan nemen dat deze ziekte zich niet verder binnen het ras kan verspreiden.

Veel sterkte gewenst.

gr Daphne

Épagneul bleu de Picardie Stip
Naar boven
Ludmilla
moderator
moderator

BerichtOnderwerp:
Geplaatst: Di 29 Jun, 2010 3:19 pm
Reageer met quote

Gisteren is er een tweede hartecho gemaakt bij Merel, 5 maanden na de eerste. De plaatjes en metingen bevestigden helaas mijn eigen waarnemingen: er is duidelijk sprake van progressie van de DCM Crying or Very sad
ranetje
moderator
moderator

BerichtOnderwerp:
Geplaatst: Di 29 Jun, 2010 3:54 pm
Reageer met quote

Oh wat erg Crying or Very sad
Heb je een prognose gekregen?
Flatcoat4ever
hulptrainer
hulptrainer

BerichtOnderwerp:
Geplaatst: Di 29 Jun, 2010 6:47 pm
Reageer met quote

Crying or Very sad Ohh Ludmilla dit spijt me echt zo voor je, hoop dat je haar nog een tijd bij je mag hebben, worden de andere pups ook onderzocht?

No day is so bad it can not be fixed by a wet kiss from a Flatcoated Retriever
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht Verstuur mail Bekijk de homepage MSN Messenger
Ludmilla
moderator
moderator

BerichtOnderwerp:
Geplaatst: Wo 30 Jun, 2010 8:17 am
Reageer met quote

Het zou voor de kennis tav DCM heel waardevol zijn als de fokkers van de DCM-patienten de moederdieren (voor zover nog in leven) zouden laten onderzoeken. Idem tav de 'vaders' van de DCM patienten.

Ook het volgen van de ontwikkeling van de ziekte middels het (bij voorkeur half jaarlijks) herhalen van de hartecho bij DCM-patienten is voor de medische wetenschap van waarde.

Nestgenoten onderzoeken is eveneens heel waardevol. In geval de hond 'voorlopig vrij' beoordeeld wordt, kan dit enkele maanden later al anders zijn.. De vraag is dus of mensen bereid zijn om 1 a 2 maal per jaar de angst voor slecht nieuws + de volledige kosten (immers: zolang er geen onderzoek is vanuit de rasvereniging, is er geen reductie) te investeren zonder dat hun eigen hond hier baat bij heeft, 'slechts' tbv het algemene belang van het ras.
De meeste mensen willen liever niet weten of hun hond DCM ontwikkelt zolang de hond nog klachtenvrij is. Het is immers nogal wat, weten dat je hond DCM heeft en er niets aan kunnen doen..
Indien de rasvereniging onderzoek zou willen laten doen naar de vererving, verwacht ik dat er wel enkele eigenaren meer willen mee werken. Mijn pupkopers hebben allemaal al bloed gedoneerd van hun maatje, zodat in ieder geval het DNA bekend is. De betrokkenheid is erg groot, 'k heb schatten van 'pupmensen'.
Ludmilla
moderator
moderator

BerichtOnderwerp:
Geplaatst: Wo 30 Jun, 2010 8:56 am
Reageer met quote

ranetje schreef:
Oh wat erg Crying or Very sad
Heb je een prognose gekregen?

Dat is bij DCM helaas nooit te zeggen. Zeker is dat een hond er aan overlijd, maar volkomen onbekend is wanneer. Het kan volgende week zijn, maar ook nog enkele jaren duren. Het kan zijn na aftakelen (als Indra) of volkomen onverwachts nav een hartstilstand.
Toen ik de diagnose van Indra net had, heb ik wel lopen tobben over "wat als ze hier..": Straks ben ik midden in het duingebied, een uur of langer van de auto, met Merel en een pup-in-buggy, hoe sjouw ik dan m'n overleden Indra naar de auto?? Of wanneer ze in bijv. zee of een kanaal zwom: Als ze nu een hartstilstand krijgt, dan zal het iet mee vallen qua stroming/temperatuur/waterkant om haar aan de kant te krijgen...
In de loop van de tijd heb ik mezelf toegesproken dat als de nood aan de man komt, ik vast heel sterk ben of in ieder geval een oplossing vind. Ik wilde Indra de tijd die ze had geen plezier ontzeggen uit vrees voor "Wat als ze nu..". En zo doe ik dat ook weer met Merel: Leven met de dag. Duimen dat het nog een poos duren zal, nog meer duimen dat het geen ellendige aftakeling wordt maar een plotselinge hartstilstand en met wat 'geluk' op een praktische plek (thuis, in haar slaap, zou ik graag met haar afspreken).
ranetje
moderator
moderator

BerichtOnderwerp:
Geplaatst: Wo 30 Jun, 2010 10:36 am
Reageer met quote

Ludmilla schreef:
In de loop van de tijd heb ik mezelf toegesproken dat als de nood aan de man komt, ik vast heel sterk ben of in ieder geval een oplossing vind. Ik wilde Indra de tijd die ze had geen plezier ontzeggen uit vrees voor "Wat als ze nu..". En zo doe ik dat ook weer met Merel: Leven met de dag. Duimen dat het nog een poos duren zal, nog meer duimen dat het geen ellendige aftakeling wordt maar een plotselinge hartstilstand en met wat 'geluk' op een praktische plek (thuis, in haar slaap, zou ik graag met haar afspreken).

Dat is moeilijk om vol te houden, maar je hebt helemaal gelijk!

Laat de hond genieten van alles wat ze nog wel kan.
Voor een hond is er alleen het leven bij de dag Wink
Flatcoat4ever
hulptrainer
hulptrainer

BerichtOnderwerp:
Geplaatst: Do 01 Jul, 2010 1:38 pm
Reageer met quote

las net in de nieuwsbrief v/d FRC dat in de volgende fokkersvergadering op 6 juli : LEZING OVER DCM DOOR DR. NIEK BEIJERINK, Veterinair cardioloog in opleiding.

reuze jammer dat ik er niet heen kan, heb dan naast Flash 2 logeergoldens waarvan de ene net een half jaar geweest, die laat ik niet zolang alleen Mad

No day is so bad it can not be fixed by a wet kiss from a Flatcoated Retriever
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht Verstuur mail Bekijk de homepage MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Texten en foto's op deze website zijn onderhevig aan copyright. Overnemen is niet toegestaan!
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie

Pagina 1 van 2

Ga naar: